Anasayfa Serbest Kürsü Serbest Kürsü'de 16. Hafta: KÖY ODALARI
Serbest Kürsü'de 16. Hafta: KÖY ODALARI
ZİYA EKŞİ tarafından yazıldı.    Cuma, 19 Kasım 2010 13:51    PDF Yazdır e-Posta

soru-isaretSerbest Kürsü'de Bu Haftaki Konumuz:

"Bizden yaşça büyükler köy anılarını anlatırken köy odalarından sıkça bahsederler. Bizde bu hafta SERBEST KÜRSÜ'de bunu tartışalım istedik.

Köy odalarının amacı neydi, bu odalarda neler konuşulur ve neler yapılırdı?

Bu konudaki yorumlarınızla gelecek nesilleri bilgilendirmek istiyoruz."


 

Fikir Sizin, Söz Sizin! Yorumlarınızı bekliyoruz....



Yorumlar  

#11 çifciogluaydin » 30-01-2011 10:02

evet cok guzel onerıler sunmussunuz yanlızkı su tabu bızım koyumuzde zor ama cok zor yıkılabılecek bı tabu
mıllet neder ılk once bunu yıkıp ondan sonra bunların yapılması lazım egerkı o tabu yıkılırsa bunların yapıması cok basıt seyler
Bızım koylunu tek bıldıgı pancar arpa bugday bu tur seyler cok ama cok uzak gelıyor hatırlarsanız koyumuze FAKI DONMEZ arkadasımız ınternet kafe actı ılk baslarda demedık bırakmadılar ama sımdı ıse kımse cıkmıyor bıle ınternet kafeden ıste boyle kım neder dıyıp dusunmeden yapılacak bunlar
bııde gcenlerde koye gıttım bı konu duydum ve acıkcası ıstemedım dıyebılrım bu konuyu koe kaymakam falan gelmıs ve urfadan calısmya gelen ıscıler ıcın prafabrık konutlar yapılacakmıs bence yapılmasın cunku bunlar yapıldıktan sonra bu ıscılerın benı o evlerı bırakıp gerı doneceklerını dusunmuyorum ve bunu sımdı mıllet benı belkı yadırgayacak ama bu ılerde yenıkoyum basına sorun olacandan emınım ılerıyı dusunup ıs yapalım cunku esknın sevınc koyu var agapınar var bunlar zamanında hep yerlı anı esklıydı sımdı ıse tamamı dogulu oldu kendı halkı koyden cıkıp gıtmek zorunda kalıdı oralarda aynen boyle baslamıs bır ıkı ev derken sımdı tamamı dogulu yanı yenıkoyun basına kesınlıkle ama kesınlıkle boyle sorunlar cıkacak belık sımdı yok olmaz dıyeceksınız ama ksın olacak belkı 10sene belkı 15sene sonra suanda cıvar koylerden ozunu kendı ırkını kaybetmıyen tek koy bızımkı farkındaysanız ama bu bunlardan sonraoyle olmayacak bu konu hakkında yorumlarınızı ve herkesın bırlık ve beraberlını ıstıyorum saygılarımla yenıkoy halkııııı
0 +−

çifciogluaydin

#10 m alhan » 26-11-2010 01:59

sayin ziyacigim gercekten birseyler yapmak istiyorsun sende heyacan var o heyacan tum koylumuzde olmali koyumuz halki cok seyler yapar yapma kapasitesine de maddi ve manevi yonden sahip malesef yapilmiyor burda yapilmasi gereken koyun muhtari ve ihtiyar heyeti ile ve koyde yasayan insanlarla istisare yapip oncelikle koyun sorunlari hakkinda bilgi alip elzem olanlar on plana alinip bireysel veya toplumsal ( koy halki tarafindan)maddi ve manevi gorev taksimi yapilmasi gerekir koyumuz guzel olan herseye laik cok seyi cok guzel yapma gucune sahip yapilmasi gereken tek bir sey var uretilen guzel fikirlere yorum yazmak yerine pamuk elleri o kadife ceplerimize sokmamiz gerekiyor her sey koyumuz icin diyebilmeliyiz benim koyumun insanida bu der diye dusunuyorum birlik ve beraberligimizin nese huzur saygi sevgi cercevesinde tek bir yumruk olmamiz temennisi ile yenikoye selam ve sevgilerimi yolluyorum mazhar alhan
+9 +−

m alhan

#9 Ercan » 24-11-2010 17:57

ziyanın söylediklerine kesinlikle katılıyorum. şimdi biz desek ki kütüğhane acacagız, insanlar diyecek o nolacakmış kim okuyacak onları? bizim köyün kütüphaneyle ne işi varmış? ve buna benzer birsürü sey. bunlar tabiki sadece kütüphane için değil. öne sürülen yada yapılan bütün projeler için söylendi ve söylenecek. sunulan tüm fikirler gercekten cok parlak ve istenildiğinde yapılabilecek planlar.
yapılacak olan tek şey gereksiz laflara kulak asmamak. geriye kalan tek şey yapılabileceğine inanmak. o da bizlere zaten mevcut.
0 +−

Ercan

#8 ziya » 24-11-2010 16:56

Bu noktada önerilerinize ve dediklerinize katılıyorum. Ben bu bayram tatiline gittiğimde köylüerimizin bazıları ile biraraya gelmiştik. Yine köyün birlik ve beraberliğinin eksikliğinden bahsetmiştik. Ancak köyde birliktelik yok deyip geriye çekilirsek olmuyor. Bu tabuyu yıkmamız lazım. Bugün burada bunları tartışmamızi fkir beyan etmemiz bile çok önemli diye düşünüyorum. Fikirden öteye gidemiyoruz diyebiliriz ama bence ona katılmıyorum. Gecen sene camiye sinevizyon yaptırdık ve bunu sitemizdeki köylülerimiz el birliği ile yaptılar. Bazı sorunlar tabiki bireysel çözülecek. Biz gördüğümüz bir sorunu köylülerimizden birine söylüyoruz uygun görürse o sorunu kendisi onarmaya çalışıyor. Sizler sonuna kadar haklsınız, ama bir şekilde bu tabuyu yıkacagız, gerekirse toplanıp gidecegiz biz bunu yapıyoruz dieycegiz ve kimin ne dediğine bakmayacagız. Zaten en büyük sorunumuz bu,ya babam ne der, köy kahvesindeki yaslılar ne der diye cekiniyoruz. Ama bu tasın altına elimizi sokmalıyız yoksa aynı hamam aynı tas olarak devam eder. BU noktada ÖMER ALHAN'ın fikri mantıgıma cok yatıyor. Kendisi köy için komite kuralım demişti, bu işleri gerçekleştirmek için köy içinden ve köy dısından bir KOMİTE hazırlanması gerektiğini bende savunuyorum. Saygılarımla,
−1 +−

ziya

#7 su » 24-11-2010 12:04

köy odası değilde köy kütüphanesi yapılabilir diye düşünüyorum bende. çünkü bizim köylünün bilinçlenmeye ihtiyacı war. köyde de birlik yok bunu herkes biliyor böyle güzel amaç içinde biraraya geleceklerini hiç zannetmiyorum. köyde yapılan yenilikler caminin halılarının değişmesi şadırvanın yenilenmesi bunlarda zaten bireysel olarak yapılmıştır. geçen senelerde köye dikmek için ağaç alındı, köyün girişine dikilen ağaçları köylü söküp kendi evinin önüne dikti. yenilikler yapabilmek için önce köyüdeki zihniyetin değişmesi gerek.
+4 +−

su

#6 m alhan » 23-11-2010 00:44

koy odasi hakkindaki gecmisteki islevi gelecekteki islevi yararlarindan bahsediliyor boyle bir seyin olmasi tekrar gundeme getirilmesi gecmisteki o guzel degerlerin tekrar ortaya cikarilmasi cok guzel olur sizlerin gorusune cani gonulden katiliyorum fikir uretmek ne kadar guzel birseyse o fikri guncel yasama kazandirmak tabiiki daha guzel koy odasi icin yer aramaya yikinti ile ugrasmaya onu imar etmeye hic gerek yok hazir yer varken neden olmayacak islerin pesine dusuyoruz ki tek anlayamadigim husus bu genc odasi da var koy odasi sa var misafirhane olacak yerde var hemde koyun mali herkesin mali olan bir yer benim gorusum orasi daha uygun ve maddi acidan cok az bir masrafla kullanima sokulabilir cok guzel fikirler ortaya atiliyor ama hic bir icraat yok hic olmazsa gundemi meskul etmeyelim size bir ornek kis gununde en az koy icine iki defa gelip giden bir kisi koy meydaninin camur oldugundan bahsediyor (bahsediyorlar) koyumuzun muhtari bir kamyon kumun parasini toplayamiyor artik dusunun
+13 +−

m alhan

#5 ziya » 20-11-2010 15:31

Evet bahsettiğim yer orası. Orası uygun bir dille istenir ve köye kazandırılacağı anlatılırsa zannedersem sıkıntı cıkarmazlar. Tabi bu noktada bizimkisi bir fikir uygulaması köy heyetine kalmış.Destek olursa yapılabilir diye düşünüyorum.
+4 +−

ziya

#4 karabagli43 » 20-11-2010 15:29

Dediğiniz yer üstü açık çivilerin bir inşaat kalıntısı olan yer zannedersem.Onlar orayı verirlermi bilmem. Eğer olacak olurda becerilirse bende kitap çok var. en az 200 kitap hediye edebilirim.
+5 +−

karabagli43

#3 ziya » 20-11-2010 15:20

Köy için önerdiğiniz köy konağı için bir fikrim var. Köy meydanında tam köy kahvesinin karşısında bir yıkık yer var. Ben oranın restore edilip bir tarafının kütüphane gibi bir oda, bir tarafının misafirlerin ağarlanabilecegi bir oda, bir tarafınında gençlerin muhabbet edeceği bir yer olarak yapılacağını iletmiştim. Ancak ne ölçüde değerlendirdiler bilemiyorum.
+4 +−

ziya

#2 ziya » 20-11-2010 15:12

Durmuş Amca, verdiğiniz bilgiler bizler için çok değerli. İlerleyen dönemde yeni yetişen gençlerimizin bu köy odaları hakkında bilgi edinmesi şart. Bu bizlerin bir kültürü ve bu kültürü yaşayamayan bir nesil olarak anlatıldığında dinlemek hoşumuza gidiyor (şahsım adına). Hele o dönemlerde gündeme dair, bazen bilimsel olayların bazen dini olayların anlatılması,yorumlanması sosyallik açısından önemli. Tabi gitgide teknolojini gelişiyor ve sitemizde İNTERNET odası oluyor. Az cok bizlerde birseyler tartısıyoruz.
+4 +−

ziya

#1 karabagli43 » 20-11-2010 15:03

Bazı yörelerde ve köylerde köy odaları olarak belirtilen meskun binalar o köyün ortak malı gibidir. .Mevcut odanın masrafları köylüler tarafından karşılanırdı. Bizim köyümüzde ise sistem bunlara göre çok farklı olarak teşekkül etmiştir. İleri gelen her ailenin kendine ait bir odası bulunurdu.İlk köyün kuruluşundan hemen sonra ortaya çıkan en meşhur odalar şunlardı.

1-Hacı Veli’lerin (Zühtülerin) odası
2-Ali çavuşların (Ekşilerin) odası
3-Çerkezlerin (Çiftçilerin) odası
4- Köselerin (Durmuş Karabağlı)odası
5- Dişi kırıkların(Koyuncuların) odası
6-Çivilerin odası
7-Alhan’ ların odası
8-Kocaoğlanların (Yılmazların) odası
9-Karapçak oğlunun (Karabıcakların )odası

Daha sonraları oda sayısı hızla artmış hemen hemen her ailenin evi yanında odası da bulunur olmuştur.Odalar her aile veya sulaleye has olduğu için odaya gelen ve kalan misafirler olsun köyden toplanıp oturulduğu zaman yapıla bilen çay kahve gibi masraflarda oda sahibine aitti.Odada konaklayan misafire verilecek yemek yatak eğer varsa hayvanına saman yem ve diğer lüzumlu hizmet ve masraflarda o aile veya sulale tarafından karşılanırdı.

Kahvehaneler olmadığı ve bu kültür oluşmadığı için o zamanlar odalar birer kültür ve bilgilenme yuvaları gibi işlevlere sahipti.Odaya gelen köylüler orada günlük olayları konuşurlar,haberler üzerinde fikirler yürütülür. Radyo ajansları kaçırılmazdı. Aynı zamanda birer dedi kodu merkezi gibi çalışırdı. Bazı odalarda çeşitli kitaplar okunur ve dinlenir,dini,siyasi, içtimai,toplumsal konular üzerinde sohbetler edilirdi. Fakat bunun yanında bilhassa muhtar ve ihtiyar heyeti seçimleri arifesinde ve sonrasında propagandaların planlanıp uygulandığı yerler olarakta işlevini sürdüren yerlerdi.

Kahvehaneler olmadığı için bazı gençlerde odalara gelirler ve büyükleri dinler otururlar,onlara su vermek kahve sunmak gibi hizmetler yaparlardı. Hiçbir zaman baş köşeye geçip oturamazlar izinsiz konuşamazlar fikir beyan etmezlerdi.Odaya gelmeyen gençler köy sokaklarında birkaç arkadaş gurubu ile dolaşırlar bazıları ise varsa sevgilisi ile buluşup gizlice görüşmek için fırsat kullanırdı. Bazı guruplar ise arkadaş evlerinde toplanır yüzük, fincan oyunu gibi eğlencelerle vakit geçirirlerdi. Odalarda da bu gibi oyunlar revaçta idi.

Günümüzde kahvehaneler çoğalınca ulaşım ve münakale artınca oda kültürü maalesef önemini yitirdi.Bu defa tam tersi olup büyükler odalar olmadığı ve kahvelere de gidemedikleri için bir boşluk ortaya çıktı. Artık dedi kodu üretim merkezleri kahvehaneler oldu. Kültüre,dine,iştimai alana katkı rolü de yok oldu.Belki bilinçsiz olarak siyasi polemikler artı.1940-1950 lı yıllardan sonra odalar fonksiyonlarını yavaş yavaş yitirmeye başladılar.

Gerçekten odalar sosyal hayatımızda önemli rol oynamıştır. En azından köyün ortak malı gayet güzel her isteğe ve ihtiyaca cevap verecek masrafları köy tarafından ortaklaşa karşılanacak bir köy odasına ihtiyaç olduğu inancındayım.İnsanlarımızın toplanıp sorunların konuşulup çözümlerinin araştırıldığı konukların barındırılıp ağırlandığı bir mekan olarak önemli bir ihtiyaç olarak düşünüyorum.

İleriye hızlı adımlarla giderken geçmiş değerlerimizi ve benliğimizi muhafaza etmemiz asli bir görev anlayışıdır.Bunları temenni etmek ve istemek hakkımızdır diyorum.

Durmuş KARABAĞLI
+5 +−

karabagli43

Yorum ekle

Son Güncelleme ( Cuma, 19 Kasım 2010 16:46 )
 


Yazarın Diğer Yazıları İçin Tıklayınız...

Yılın En Çok Okunanı

Ayın En Çok Okunanı

Ziyaretçi Sayacı

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterBugün116
mod_vvisit_counterDün1360
mod_vvisit_counterBu Hafta116
mod_vvisit_counterGeçen Hafta11000
mod_vvisit_counterBu Ay32073
mod_vvisit_counterGeçen Ay52401
mod_vvisit_counterTotal657761